PMDS behandling III

 

Den andra vägen att behandla PMDS är att hämma ägglossningen. Det kan vi göra på många olika sätt, problemet är bara att vi får en hel del biverkningar av behandlingarna.

Som jag tidigare skrivit så är kombinerade p-piller ett bra sätt att hämma ägglossning. De första PMDS studierna av kombinerade p-piller kom redan på 80-talet, men resultaten var inte särskilt övertygande. I början på 2000-talet togs idén upp på nytt. Man hade nu tagit fram ett kombinerat p-piller som innehöll ett gestagen som liknade spironolakton (om ni minns det skrev jag tidigare att vi faktiskt en gång i tiden använde just blodtrycksmedicinen spironolakton som behandling för PMDS). Två placebo-kontrollerade studier gjordes som båda visade att det aktuella p-pillret fungerade, dvs det minskade kvinnornas premenstruella besvär, både avseende fysiska och psykiska symtom. Någon jämförelse med serotonerga läkemedel gjordes aldrig, så det är svårt att säga om det här p-pillret fungerar lika bra som den typen av behandling.

 

När jag träffar kvinnor med PMDS så brukar jag berätta om olika behandlingsmöjligheter, men det är nästan aldrig någon som väljer att pröva kombinerade p-piller. Dels beror det på att majoriteten av kvinnor med PMDS någon gång i livet provat hormonella preventivmedel, och de allra flesta rapporterar att de inte mått bra av dom. Dels beror det nog också på att de flesta patienter jag träffar är i 30- eller 40-års åldern, och då tycker de att de blivit ”för gamla” för p-piller. Men det kan vara värt att testa om man är ung och dessutom behöver ett preventivmedel.

 

Jag skriver inte ut några preparatnamn här, men alla barnmorskor och gynekologer vet precis vilket kombinerat p-piller det handlar om.

 

Mer om ägglossningshämmande behandling kommer senare. 

_______________

RSS 2.0